25 år som Elitserien är över. Nu startar en ny era under ett nytt namn för herrarnas högstaserie: Handbollsligan.
– Vi vill skapa ett tydligare varumärke för herrarnas och damernas högstaligor för att öka attraktiviteten gentemot sponsorer, åskådare och media, säger Peter Gentzel, vd för Svensk Elithandboll.

Handbollsligan och SHE. Så heter handbollens högstaligor från och med den här säsongen. Handbollsligans slogan ”Spela hårt, älska alla” är en hyllning till handbollens gentlemannaskap, där tuffhet och respekt går hand i hand.

– Båda ligorna kände ett behov av att skapa ett unikt varumärke. Nu har Handbollsligan och SHE varsin varumärkesplattform och varsitt namn att skapa två egna identiteter utifrån, säger Gentzel, vd för elitklubbarnas intresseorganisation Svensk Elithandboll.

Handbollsligans nya hemsida erbjuder nya möjligheter. Statistiken presenteras på ett nytt sätt och gör det enkelt att jämföra spelare och lag.

– Vi har tittat på vad publiken vill ha och åt vilket håll utvecklingen går. När vi har byggt hemsidan har fokus legat på att jobba mer med filmklipp och rappare rapportering. Därför har bland annat TV4 en inbyggd feed med klipp på hemsidan.

En annan  nyhet är ligornas ökade närvaro på sociala medier. Nu finns Handbollsligan på såväl Facebook och Twitter som Instagram. Redaktörer för sajten och sociala medier blir kommunikationsbyrån Bobby Bannister.

– Mycket av den dagliga rapporteringen kommer att skötas på sociala medier, samtidigt som vi kommer att uppmärksamma jubilarer på ett nytt sätt, säger Gentzel.

Rent sportsligt – vad ser du fram emot den här säsongen?

– Ett ännu roligare slutspel. Fler lag ser starkare ut i år och det borgar för många jämna och ovissa matchserier. Sen ska det bli spännande att följa Sävehof i nya Partille Arena.

Följ Handbollsligan på sociala medier

Facebook: /handbollsligan
Twitter: @handbollsligan
Instagram: @handbollsligan

Följ SHE på sociala medier

Facebook: /SHEhandboll
Twitter: @SHE_handboll
Instagram: @SHE_handboll