För andra året i rad och inför säsongsstarten av Handbollsligan Dam släpper Svensk Elithandboll tillsammans med huvudsponsorn ATG spelarundersökningen Handbollssnack. Vem blir egentligen säsongens skyttedrottning? Vilket lag har allra bäst publikstämning, och vilket lag blir den stora överraskningen? Det och många andra frågor besvaras när rekordmånga spelare är med och tippar utfallet av den kommande säsongen.
Handbollssnack är undersökningen där journalister, fans och allmänna tyckare får sätta sig på avbytarbänken – här är det spelarna själva som tippar utfallet av den kommande säsongen. Peter Gentzel, VD på Svensk Elithandboll ser fram emot ligastart och menar att undersökningen ger en unik inblick bakom kulisserna på svensk handboll.
– Svensk Elithandboll är ingenting utan våra spelare som alltid ger allt de har i varje match och bjuder oss i publiken på handboll i världsklass. Att för andra året i rad ge dem möjligheten att tycka till och vara med och tippa utfallet av Handbollsligan Dam känns därför helt rätt. Handbollssnack ger en unik inblick bakom kulisserna i handbollens finrum och är en perfekt uppvärmning för de handbollsintresserade inför kommande säsong.
Undersökningen har gått ut till samtliga spelare över 18-år i Handbollsligan Dam och när spelarna ska avgöra vilka som tar hem ligan finns det tre utmanare om titeln. Regerande mästarna IK Sävehof är storfavoriter enligt spelarna men förväntas utmanas av Skuru IK och Önnereds HK. Frågar man Skurus anfallsmotor Alexandra Bjärrenholt så ska mästarna inte ta något för givet inför säsongsstarten.
– I Skuru IK har vi inte legat på latsidan och även om jag förstår varför Sävehof är favoriter tänker vi ge dem en ordentlig match om titeln. Jag är väldigt taggad inför säsongen och ser fram emot många jämna och tuffa matcher tillsammans med vår fantastiska publik.
Handbollssnack är ett gemensamt initiativ av Svensk Elithandboll och huvudsponsorn ATG. Rapporten bygger på svar från en digital enkätundersökning där spelarna svarat på 15 frågor om kommande säsong. Syftet är att låta spelarna komma till tals samt att lyfta intresset för ligan som helhet men framför allt lagen och spelarna själva.
– Vi har på nära håll följt och sett ett ökat intresse för handboll och att många av sportens talanger hyllas. Som stolt huvudsponsor är vi glada att för andra året i rad presentera ”Handbollssnack”. I år valde också rekordmånga av spelarna att delta i undersökningen vilket är glädjande. Vi hoppas att det kommer bidra till att fler blir nyfikna och får upp ögonen för handboll, säger Martina Olsson, Commercial PR Manager på ATG.
Om undersökningen
Respondenterna i undersökningen är spelare över 18 år i damernas handbollsliga. Svaren samlades in augusti 2023. Totalt svarade 164 spelare från 12 lag på undersökningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 75%.
Se hela undersökningen här: ATG_Handbollssnack_Handbollsligan_Dam_23_24