Spelbolaget ATG tar över som handbollens huvudsponsor från och med den 1 juli 2021. Avtalet, som initialt löper över fyra år med option på ytterligare två år, är det största som Svensk Handboll någonsin gått in i och möjliggör en fortsatt satsning på såväl den inhemska handbollen som landslagens fortsatta jakt på medaljer i de internationella mästerskapen.
I över två decennier har Svenska Spel varit huvudsponsor till Svensk Handboll och har bland annat funnits på seniorlandslagens matchtröjor sedan 1996 (inklusive tiden som Tipstjänst), något som tar slut när nuvarande avtal löper ut den 30 juni.
Ny huvudsponsor till Svensk Handboll blir från och med den 1 juli 2021 spelbolaget ATG. Avtalets omfattning i kronor kommer av sekretess- och konkurrensskäl inte att kommuniceras, men de medel som genereras delas mellan Svenska Handbollförbundet, Handbollsligan, SHE och landslagen. Avtalet gäller i fyra år med option för ytterligare två år när det löper ut vid halvårsskiftet 2025.
– I dessa coronatider känns det extra tryggt att gå in i ett långsiktigt avtal som kommer att ge oss resurser att utveckla Svensk Handboll ytterligare och fortsätta att satsa på såväl elit som bredd. ATG kommer också att bli en viktig stöttepelare i våra satsningar på jämställdhet, hållbarhet och mångfald. Handbollen ska även i fortsättningen beröra, vara tillgänglig för alla och vara en viktig samhällsbyggare, säger Robert Wedberg, generalsekreterare för Svenska Handbollförbundet.
Den första stora nyheten för den nationella handbollen är att Svenska cupen sjösätts redan till kommande säsong.
– Det är en fantastiskt nyhet som många i Handbollssverige längtat efter och som nu blir verklighet. Den har alla möjligheter att öka intresset ytterligare för klubblagshandbollen och ge mindre föreningar möjlighet att mäta sig med de allra bästa. Exakt format och förutsättningar kommer vi att återkomma med under våren, säger Peter Gentzel från Svensk Elithandboll, intesseföreningen för klubbarna i Handbollsligan och SHE.
– Rekordavtalet med ATG är ytterligare en bekräftelse på att intresset för landslagen är oerhört starkt och att många stora aktörer vill associeras med oss. Vi har några härliga och spännande år framför oss med chans på dubbla OS-turneringar under avtalsperioden och VM för såväl herrar som damer på hemmaplan 2023 och har stora möjligheter att flytta fram våra positioner både sportsligt och kommersiellt, säger Stefan Lövgren från Svenska Handbollslandslaget.
ATG (Aktiebolaget Trav och Galopp) ägs av Svensk Travsport och Svensk Galopp och hela ATG:s överskott går till ägarna och därmed den svenska trav- och galoppsporten. Spelansvar och hästvälfärd är ATG:s två viktigaste hållbarhetsfrågor. ATG har en lång erfarenhet av samarbeten även utanför hästsporten. Bland annat har företaget tidigare varit partner till Sveriges Olympiska Kommitté och arbetar i dag med Sveriges Paralympiska Kommitté, Skidskyttelandslaget, Svenska Ridsportförbundet och Hockeyettan.
Hasse Lord Skarplöth, vd på ATG, ser fram emot att börja arbeta med Svensk Handboll:
– Handbollen berör och väcker härliga känslor, inte bara på planen utan också utanför. Därför är ATG både stolta och glada över att bli en del av Svensk Handboll framöver. Vi delar många värderingar och arbetar båda för allas lika värde, jämställdhet och mångfald. Tillsammans med Svensk Handboll vill vi nu utveckla upplevelsen både på och utanför handbollsplanen.
Robert Wedberg, generalsekreterare för Svenska Handbollförbundet:
– Vi ser fram emot att arbeta med ATG och vill samtidigt passa på att tacka Svenska Spel som har varit en fantastisk partner till Svensk Handboll i många år. De har varit en viktig del på herrlandslagets resa tillbaka till världstoppen, damlandslagets första mästerskapsmedaljer och utvecklingen av Handbollsligan och SHE. Dessutom har de betytt mycket för föreningarna ute i landet som fostrar ungdomar inte bara till att bli bättre handbollsspelare utan framför allt för att bidra till ett bättre samhälle.
Foto: Bildbyrån