Inför ligastarten av SHE har Svensk Handboll, tillsammans med sponsorn ATG, tagit tempen på spelarna. I en rykande färsk undersökning svarar spelarna på vem som blir säsongens bästa målskytt, vilket lag som är mest överskattat, var publiken är bäst och mycket, mycket mer.
“Handbollssnack” är rapporten som riktar strålkastarna på den kommande säsongen av SHE och låter fansen komma ett steg närmare Sveriges idrottsstjärnor, både på och utanför planen.
– De senaste åren har allt fler riktat blickarna mot våra svenska handbollstalanger. Men det är ofta experter som gör utlåtande inför kommande säsong. Nu låter vi för första gången spelarna säga sitt om SHE vilket känns helt rätt, säger Peter Gentzel, VD på Svensk Elithandboll.
Samtidigt är det en möjlighet för spelarna att uttrycka sina egna åsikter och dela med sig av kittlande perspektiv som bara de kan veta.
– Vi har en helt annan upplevelse i jämförelse med någon som inte befinner sig på plan. För oss skiftar uppfattningen ofta från experter i frågor som ”vem är svår att möta?” och ”hur varje individ är som spelare på plan?”. Vi spelare har en unik inblick i sporten och att få det perspektivet som handbollsintresserad tror jag är guld värt, säger Isabelle Gulldén, en av världens främsta handbollsspelare.
I ”Handbollssnack”, som skickats ut till samtliga spelare i SHE, svarar spelarna på 14 frågor om kommande säsong. Syftet är att ge en mer nyanserad bild än den experterna ger.
– Det har varit ett sant nöje att läsa rapporten eftersom det ger en något annorlunda och mer nära bild av sporten än den som illustreras i media. Spelarnas perspektiv, både på och utanför planen, lyfts fram på ett helt nytt sätt och vi hoppas att det kan bidra till att fler fastnar för sporten, säger Martina Olsson, Commercial PR Manager på ATG.
Om undersökningen
Respondenterna i undersökningen är spelare över 18 år i SHE 2022. Svaren samlades in mellan 1 och 15 augusti 2022. Totalt svarade 90 spelare på undersökningen.
Om ATG:
AB Trav och Galopp (ATG) ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. Vi erbjuder spännande spelupplevelser, på ett schysst och smidigt sätt hos drygt 1 800 butiker, på digitala plattformar samt på 36 trav- och galoppbanor runt om i landet. Koncernen hade en nettospelintäkt 2020 på 5,4 miljarder kronor. ATG tryggar via spelet på hästar, sport och casino den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela vårt överskott går till hästsporten och totalt finansierade vi våra ägare Svensk Travsport och Svensk Galopp med 2,8 miljarder kronor 2020. Läs mer: omatg.se
Relaterad media: http://media.handbollsligan.se/2022/09/ATG_Handbollssnack_SHE_22_23-1.pdf
Foto: Mathilda Ahlberg/Bildbyrån